NASZA SZKOŁA POSIADA CERTYFIKATY

WITAMY NA STRONIE SZKOLNEJ PROFILAKTYKI


DZIAŁANIA DIAGNOZUJĄCE I EWALUACYJNE
1. UCZEŃ
- Indywidualne rozmowy z wychowawcą klasy
- Indywidualne spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym
- Obserwacje uczestniczące
- Ankiety diagnozujące występowanie u uczniów czynników chroniących i czynników ryzyka
2. RODZIC
- Indywidualne spotkania z wychowawcą klasy
- Indywidualne konsultacje z pedagogiem i psychologiem szkolnym
- Ankiety dla rodziców diagnozujące występowanie u dzieci czynników chroniących oraz czynników ryzyka
3. NAUCZYCIEL
- Praca w ramach Zespołów Wychowawczych
- Analiza dokumentacji szkolnej /dziennik lekcyjny, klasowe zeszyty pochwał i uwag/
- Ankiety dla nauczycieli diagnozujące występowanie u uczniów czynników chroniących i czynników ryzyka

DZIAŁANIA INFORMACYJNE
1. UCZEŃ
- Zapoznanie z obowiązującym w szkole systemem norm i zasad
- Przeprowadzanie zajęć wychowawczo – profilaktycznych w ramach zajęć z wychowawcą
- Spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym
- Prowadzenie gazetek ściennych z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia, w tym zdrowia psychicznego
- Prowadzenie szkolnej gazetki KLEKS a w niej strony dla ucznia „Pedagog radzi”
- Prowadzenie działu PROFILAKTYKA na szkolnej stronie internetowej
- Ulotki dla uczniów /zdrowy styl życia, w tym „Środki psychoaktywne – jak się przed tym bronić”, alternatywne metody spędzania czasu wolnego „Sport – nasz wspólny nałóg”, zachowania asertywne/
- Przeprowadzanie apeli organizacyjno – porządkowych
2. RODZIC
- Konsultacje indywidualne z wychowawcą, pedagogiem i psychologiem
- Spotkania ze specjalistami w ramach posiedzeń Zespołów ds. Planowania i Koordynowania Udzielania Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej
- Prowadzenie gazetki ściennej z informacjami dla rodziców
- Prowadzenie „Strony dla rodziców” w szkolnej gazetce KLEKS
- Prowadzenie działu PROFILAKTYKA na szkolnej stronie internetowej
- Wydawanie Szkolnego informatora dla rodziców i opiekunów
- Ulotki dla rodziców /zdrowy styl życia, alternatywne metody spędzania czasu wolnego, zagrożenia i uzależnienia w tym „Środki psychoaktywne – jak się przed tym bronić”/
- Zebrania dla rodziców z dyrektorem szkoły
- Konsultacje dla rodziców – raz w miesiącu oraz na bieżąco w razie potrzeb
3. NAUCZYCIEL
- Posiedzenia Rady Pedagogicznej
- Spotkania w ramach Zespołów Wychowawczych
- Ścisła współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym
- Stały przepływ informacji między kadrą szkoły
- Udział w konferencjach, szkoleniach, warsztatach i kursach ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych informacji na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów oraz innych zachowań ryzykownych, zaburzeń zachowania i emocji, promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki uniwersalnej

DZIAŁANIA EDUKACYJNE
1. UCZEŃ
- Zajęcia indywidualne, grupowe i zespołowe w oparciu o programy wychowawcze, socjoterapeutyczne i profilaktyczne
- Udział w konkursach, pogadankach i warsztatach prowadzonych przez pracowników szkoły i osoby współpracujące
- Udział w uroczystościach okolicznościowych na terenie szkoły i poza nią
- Realizacja programów profilaktycznych opracowywanych bądź aktualizowanych w każdym roku szkolnym
- Opracowanie przez pedagogów szkolnych porad dla ucznia na łamach stron – „Pedagog radzi” oraz „UdU – czyli Uczniowie dla Uczniów” w szkolnej gazetce KLEKS
2. RODZIC
- Spotkania z wychowawcą klasy
- Indywidualne spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym
- Prelekcje i pogadanki w ramach semestralnych spotkań z rodzicami
- Spotkania z ciekawymi ludźmi /lekarz-seksuolog, lekarz-psychiatra, terapeuta uzależnień, strażnik miejski, policjant, prawnik/
- Grupy wsparcia dla rodziców
- Udział rodziców w uroczystościach okolicznościowych oraz warsztatach tematycznych
3. NAUCZYCIEL
- Udział w szkoleniowych posiedzeniach Rady Pedagogicznej
- Indywidualny udział w różnorodnych formach doskonalenia w zależności od potrzeb
- Stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych

DZIAŁANIA INTERWENCYJNE
1. UCZEŃ
- Działania w oparciu o „Procedurę działań poprawy frekwencji uczniów w Zespole Szkół Specjalnych nr 8 w Tychach”
- Działania w oparciu o „Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem i prostytucją”
- Działania oparte o „Procedurę postępowania z uczniem agresywnym i sprawiającym trudności wychowawcze w ZSS nr 8”
- Działania oparte o Procedury ukierunkowane na indywidualnego odbiorcę
- Działania w oparciu o „Procedurę do spraw bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniów w dni wolne od zajęć dydaktycznych”
- Indywidualne spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym; rozmowy wyjaśniające i dyscyplinujące, sporządzenie notatek służbowych, egzekwowanie ustaleń
- Apele interwencyjne
- Posiedzenia Zespołów Wychowawczych
- Współpraca z instytucjami wspomagającymi ( Policja, Straż Miejska, Sąd, MOPS, PCPR, Poradnie Zdrowia Psychicznego )
2. RODZIC
- Spotkania wychowawcy z rodzicami na terenie placówki i domu rodzinnego
- Spotkania interwencyjne z pedagogiem i psychologiem szkolnym; sporządzanie notatek służbowych z ustaleniami na przyszłość
- Gazetka ścienna „Gdzie szukać pomocy?”
- Współpraca z instytucjami wspomagającymi ( Policja, Straż Miejska, Sąd, MOPS, PCPR, Poradnie Zdrowia Psychicznego )
3. NAUCZYCIEL
- Spójne i konsekwentne działania wobec ucznia w oparciu o obowiązujący system nagród i konsekwencji zachowania
- Ścisła współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym
- Systematyczna działalność Zespołów Wychowawczych
- Bezwzględne stosowanie się do obowiązujących na terenie szkoły procedur


