Profilaktyka

NASZA SZKOŁA POSIADA CERTYFIKATY

WITAMY NA STRONIE SZKOLNEJ PROFILAKTYKI

DZIAŁANIA DIAGNOZUJĄCE I EWALUACYJNE

1. UCZEŃ

  • Indywidualne rozmowy z wychowawcą klasy
  • Indywidualne spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym
  • Obserwacje uczestniczące
  • Ankiety diagnozujące występowanie u uczniów czynników chroniących   i czynników ryzyka

2. RODZIC

  • Indywidualne spotkania z wychowawcą klasy
  • Indywidualne konsultacje z pedagogiem  i psychologiem szkolnym
  • Ankiety dla rodziców diagnozujące występowanie   u dzieci czynników chroniących oraz czynników ryzyka

3. NAUCZYCIEL

  • Praca w ramach Zespołów Wychowawczych
  • Analiza dokumentacji szkolnej /dziennik lekcyjny, klasowe zeszyty pochwał i uwag/
  • Ankiety dla nauczycieli diagnozujące występowanie u uczniów czynników chroniących i czynników  ryzyka

DZIAŁANIA INFORMACYJNE

1. UCZEŃ

  • Zapoznanie z obowiązującym w szkole systemem norm  i zasad
  • Przeprowadzanie zajęć wychowawczo – profilaktycznych w ramach zajęć  z wychowawcą
  • Spotkania z pedagogiem  i psychologiem szkolnym
  • Prowadzenie gazetek ściennych z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia, w tym zdrowia psychicznego
  • Prowadzenie szkolnej gazetki KLEKS a w niej strony dla ucznia „Pedagog radzi”
  • Prowadzenie działu PROFILAKTYKA na szkolnej stronie internetowej
  • Ulotki dla uczniów /zdrowy styl życia, w tym „Środki psychoaktywne – jak się przed tym bronić”, alternatywne metody spędzania czasu wolnego „Sport – nasz wspólny nałóg”, zachowania asertywne/
  • Przeprowadzanie apeli organizacyjno – porządkowych

2. RODZIC

  • Konsultacje indywidualne z wychowawcą, pedagogiem i psychologiem
  • Spotkania ze specjalistami w ramach posiedzeń Zespołów ds. Planowania i Koordynowania Udzielania Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej
  • Prowadzenie gazetki ściennej z informacjami dla rodziców
  • Prowadzenie „Strony dla rodziców” w szkolnej gazetce KLEKS
  • Prowadzenie działu PROFILAKTYKA na szkolnej stronie internetowej
  • Wydawanie Szkolnego informatora dla rodziców i opiekunów
  • Ulotki dla rodziców /zdrowy styl życia, alternatywne metody spędzania czasu wolnego, zagrożenia  i uzależnienia w tym „Środki psychoaktywne – jak się przed tym bronić”/
  • Zebrania dla rodziców z dyrektorem szkoły
  • Konsultacje dla rodziców – raz w miesiącu oraz na bieżąco w razie potrzeb

3. NAUCZYCIEL

  • Posiedzenia Rady Pedagogicznej
  • Spotkania w ramach Zespołów Wychowawczych
  • Ścisła współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym
  • Stały przepływ informacji między kadrą szkoły
  • Udział w konferencjach, szkoleniach, warsztatach i kursach ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych informacji na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych   i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów oraz innych zachowań ryzykownych, zaburzeń zachowania i emocji, promocji zdrowia psychicznego  i profilaktyki uniwersalnej

DZIAŁANIA EDUKACYJNE

1. UCZEŃ

  • Zajęcia indywidualne, grupowe i zespołowe w oparciu o programy wychowawcze, socjoterapeutyczne  i profilaktyczne
  • Udział w konkursach, pogadankach i warsztatach prowadzonych przez pracowników szkoły i osoby współpracujące
  • Udział w uroczystościach okolicznościowych na terenie szkoły i poza nią
  • Realizacja programów profilaktycznych opracowywanych bądź aktualizowanych w każdym roku szkolnym
  • Opracowanie przez pedagogów szkolnych porad dla ucznia na łamach stron – „Pedagog radzi” oraz „UdU – czyli Uczniowie dla Uczniów” w szkolnej gazetce KLEKS

2. RODZIC

  • Spotkania z wychowawcą klasy
  • Indywidualne spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym
  • Prelekcje i pogadanki w ramach semestralnych spotkań z rodzicami
  • Spotkania z ciekawymi ludźmi /lekarz-seksuolog, lekarz-psychiatra, terapeuta uzależnień, strażnik miejski, policjant, prawnik/
  • Grupy wsparcia dla rodziców
  • Udział rodziców w uroczystościach okolicznościowych oraz warsztatach tematycznych

3. NAUCZYCIEL

  • Udział w szkoleniowych posiedzeniach Rady Pedagogicznej
  • Indywidualny udział w różnorodnych formach doskonalenia w zależności od potrzeb
  • Stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych

DZIAŁANIA INTERWENCYJNE

1. UCZEŃ

  • Działania w oparciu o „Procedurę działań poprawy frekwencji uczniów w Zespole Szkół Specjalnych  nr 8  w Tychach”
  • Działania w oparciu o „Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją,  w szczególności narkomanią, alkoholizmem   i prostytucją”
  • Działania oparte o „Procedurę postępowania  z uczniem agresywnym i sprawiającym trudności wychowawcze w ZSS nr 8”
  • Działania oparte o Procedury ukierunkowane na indywidualnego odbiorcę
  • Działania w oparciu o „Procedurę do spraw bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniów w dni wolne od zajęć dydaktycznych”
  • Indywidualne spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym; rozmowy wyjaśniające  i dyscyplinujące, sporządzenie notatek służbowych, egzekwowanie ustaleń
  • Apele interwencyjne
  • Posiedzenia Zespołów Wychowawczych
  • Współpraca z instytucjami wspomagającymi ( Policja, Straż Miejska, Sąd, MOPS, PCPR, Poradnie Zdrowia Psychicznego )

2. RODZIC

  • Spotkania wychowawcy z rodzicami na terenie placówki i domu rodzinnego
  • Spotkania interwencyjne z pedagogiem i psychologiem szkolnym; sporządzanie notatek służbowych z ustaleniami na przyszłość
  • Gazetka ścienna „Gdzie szukać pomocy?”
  • Współpraca z instytucjami wspomagającymi  ( Policja, Straż Miejska, Sąd, MOPS, PCPR, Poradnie Zdrowia Psychicznego )

3. NAUCZYCIEL

  • Spójne i konsekwentne działania wobec ucznia   w oparciu o obowiązujący system nagród  i konsekwencji zachowania
  • Ścisła współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym
  • Systematyczna działalność Zespołów Wychowawczych
  • Bezwzględne stosowanie się do obowiązujących na terenie szkoły procedur