Profilaktyka

NASZA SZKOŁA POSIADA CERTYFIKATY

WITAMY NA STRONIE SZKOLNEJ PROFILAKTYKI

Działalność profilaktyczna naszej szkoły jest ściśle oparta o wytyczne Programu Wychowawczo – Profilaktycznego na rok szkolny 2018/2019, który został opracowany na podstawie diagnozy wewnętrznej, analizy dokumentów, obserwacji oraz wniosków, które mógł złożyć każdy uczeń, rodzic i nauczyciel.

Celem podejmowanych działań jest:

· Wypracowanie jasnych, zrozumiałych i czytelnych dla wszystkich odbiorców norm i zasad panujących w placówce oraz konsekwencji ponoszonych za ich łamanie · Ustawiczne diagnozowanie oraz monitorowanie środowiska wychowawczego · Systematyczne działania informacyjne, edukacyjne i interwencyjne · Promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia · Wychowanie do wartości i tradycji · Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole · Zapobieganie zagrożeniom i uzależnieniom

Oferta działań skierowanych do uczniów, rodziców i nauczycieli jest bardzo bogata i zawiera:

DZIAŁANIA DIAGNOZUJĄCE I EWALUACYJNE

DZIECKO/UCZEŃ

  • Indywidualne rozmowy z wychowawcą klasy
  • Indywidualne spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym
  • Obserwacje uczestniczące
  • Ankiety diagnozujące występowanie u uczniów czynników chroniących   i czynników ryzyka

RODZIC

  • Indywidualne spotkania z wychowawcą klasy
  • Indywidualne konsultacje z pedagogiem i psychologiem szkolnym
  • Wizyty domowe
  • Ankiety dla rodziców diagnozujące występowanie u dzieci czynników chroniących oraz czynników ryzyka

NAUCZYCIEL

  • Praca w ramach Zespołów Interwencyjno – Wychowawczych
  • Analiza dokumentacji szkolnej /dziennik lekcyjny, klasowe zeszyty pochwał i uwag, punktowy system oceniania/
  • Ankiety dla nauczycieli diagnozujące występowanie u uczniów czynników chroniących    i czynników  ryzyka

DZIAŁANIA INFORMACYJNE

DZIECKO/UCZEŃ

  • Zapoznanie z obowiązującym w placówce systemem norm i zasad
  • Przeprowadzanie zajęć profilaktycznych w ramach godzin wychowawczych
  • Spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym
  • Prowadzenie gazetek ściennych z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia
  • Prowadzenie szkolnej gazetki KLEKS a w niej strony dla ucznia „Pedagog radzi”
  • Ulotki dla uczniów /zdrowy styl życia, w tym „Środki psychoaktywne – jak się przed tym bronić”, alternatywne metody spędzania czasu wolnego, zachowania asertywne/
  • Przeprowadzanie apeli organizacyjno – porządkowych

RODZIC

  • Spotkania indywidualne z wychowawcą, pedagogiem i psychologiem
  • Spotkania ze specjalistami w ramach posiedzeń Zespołów ds. Planowania   i Koordynowania Udzielania Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej
  • Prowadzenie gazetki ściennej z informacjami dla rodziców
  • Prowadzenie szkolnej gazetki KLEKS a w niej „Strony dla rodziców”
  • Ulotki dla rodziców /zdrowy styl życia, alternatywne metody spędzania czasu wolnego, zagrożenia i uzależnienia w tym „Środki psychoaktywne – jak się przed tym bronić”/
  • Zebrania dla rodziców z dyrektorem placówki

NAUCZYCIEL

  • Posiedzenia Rady Pedagogicznej
  • Spotkania w ramach Zespołów Interwencyjno – Wychowawczych
  • Ścisła współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym
  • Stały przepływ informacji między kadrą placówki
  • Udział w konferencjach, szkoleniach, warsztatach i kursach ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych informacji na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów

DZIAŁANIA EDUKACYJNE

DZIECKO/UCZEŃ

  • Zajęcia indywidualne, grupowe i zespołowe w oparciu o programy wychowawcze, socjoterapeutyczne i profilaktyczne
  • Udział w konkursach, pogadankach i warsztatach prowadzonych przez pracowników Zespołu i osoby współpracujące
  • Udział w uroczystościach okolicznościowych na terenie placówki i poza nią
  • Realizacja programów profilaktycznych opracowywanych bądź aktualizowanych w każdym roku szkolnym

RODZIC

  • Spotkania z wychowawcą oddziału
  • Indywidualne spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym
  • Prelekcje i pogadanki w ramach semestralnych spotkań z rodzicami
  • Spotkania z ciekawymi ludźmi /lekarz-seksuolog, lekarz-psychiatra, terapeuta uzależnień, strażnik miejski, policjant/
  • Grupy wsparcia dla rodziców
  • Udział rodziców w uroczystościach okolicznościowych oraz warsztatach tematycznych

NAUCZYCIEL

  • Udział w szkoleniowych posiedzeniach Rady Pedagogicznej
  • Indywidualny udział w różnorodnych formach doskonalenia w zależności  od potrzeb
  • Stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych

DZIAŁANIA INTERWENCYJNE

DZIECKO/UCZEŃ

  • Indywidualne spotkania z pedagogiem i psychologiem szkolnym. Rozmowy wyjaśniające i dyscyplinujące, sporządzenie notatek służbowych, egzekwowanie ustaleń
  • Apele interwencyjne
  • Posiedzenia Zespołów Interwencyjno – Wychowawczych
  • Współpraca z instytucjami wspomagającymi ( Policja, Straż Miejska, Sąd, MOPS, PCPR, Poradnie Zdrowia Psychicznego )

RODZIC

  • Spotkania wychowawcy z rodzicami na terenie placówki i domu rodzinnego
  • Spotkania interwencyjne z pedagogiem i psychologiem szkolnym. Sporządzanie notatek służbowych z ustaleniami na przyszłość
  • Gazetka ścienna „Gdzie szukać pomocy?”, „Stop dopalaczom”
  • Współpraca z instytucjami wspomagającymi ( Policja, Straż Miejska, Sąd, MOPS, PCPR, Poradnie Zdrowia Psychicznego )

NAUCZYCIEL

  • Spójne i konsekwentne działania wobec ucznia w oparciu o obowiązujący system nagród i kar
  • Ścisła współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym
  • Systematyczna działalność Zespołów Interwencyjno – Wychowawczych
  • Bezwzględne stosowanie się do obowiązujących na terenie placówki procedu

Nasze motto: "DOBRY START WARUNKIEM SUKCESU"